Saya tinggal empat minggu di Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martijn Gaasbeek - WaarBenJij.nu Saya tinggal empat minggu di Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martijn Gaasbeek - WaarBenJij.nu

Saya tinggal empat minggu di Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Martijn

29 September 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Even weer een update nu ik 4 weken in yogyakarta woon, zoals de titel ook al zei. Morgen is mijn laatste dag bij mijn gastgezin en zal dan gaan verhuizen naar Tiga Lima. Dat is een homestay dicht bij de universiteit. De laatste weken heb ik volop van het leven hier genoten.

Op de universiteit gaat nu alles z'n gangetjes, na heel wat geregel loopt alles nu vlekkeloos. Iets regelen op de universiteit is wel iets lastiger dan in Nederland, aangezien alle indonesiers je alle kanten opsturen en je rekening moet houden met de lange pauzes en het rustige tempo hier. De professors vinden je ook heel interessant hier en vragen vaak eerst waar je vandaan komt voordat ze het college beginnen. Daarnaast is mijn cursus Bahasa Indonesia ook begonnen en gaat het al aardig goed. Ik kan al een beetje een basis gesprekje voeren met indonesisers, zolang het maar op een rustig tempo gaat en ze niet al te afwijkende antwoorden geven. Inmiddels ben ik ook al naar de immigratie dienst geweest om te tekenen voor mijn veblijfsvergunning en zal ik die deze week ergens krijgen, dan krijg ik ook eindelijk me paspoort weer terug:)

Het meest bijzondere tot nu toe was wel mijn trip naar Karimunjawa, dat is een eilandengroep van 40 eilanden. Het ligt ten noorden van Java en het is 2 uur met een fastboat vanaf Java. Aan het woord fastboat is niks gelogen in dit geval. Karimunjawa is een opkomende toeristen plaats, alleen nu is het nog wel rustig daar. We vertrokken vrijdag morgen om half 6 gingen met de bus naar de haven. De busreis duurde 6 uur maar ik vond het wel leuk om wat meer van het binnenland te zien. De boot is best wel groot en de meeste plaatsen zijn binnen, achterin de boot heb je een klein gedeelte wat open is. Op het moment dat we gingen varen ben ik dus ook snel buiten gaan zitten. Zoals altijd lagen daar ook weer een paar indonesiers te slapen.
Op het moment dat we daaraan kwamen waren we gelijk in een andere wereld, prachtig mooi weer en hele witte stranden met een strak blauwe zee. We werden met busjes naar onze "Hotels" gebracht. Met een groep van 55 man op zo'n onder ontwikkeld eiland is het nogal een gedoe om goede hotels te vinden, dus dat duurde wel even. Sommige hotels hadden bijvoorbeeld geen dak er op, alleen maar een overkapping van een schuur. Ons hotel had geen douche en geen westers toilet, maar ik vond het wel prima aangezien elke ochtend ontbijt was bij ons hotel. Die avond zijn we naar een prive strand geweest, lekker in het warme water gedobbert. 's avonds hebben we nog geprobeerd een bar op te zoeken, maar dat bleek niet mogelijk in dit gebied. Dus het werd vroeg op bed, maar helaas was deze nacht niet zolang aangezien we om 3 uur 's nachts gewekt werden door een local. Verbaasd als ik was toch maar meegelopen naar buiten en bleek dat de boom voor ons hotel in brand stond. Hij was van binnen gaan gloeien en was bijna hol. Ze hebben geen brandweer op Karimunjawa dus een paar mensen probeerden iets met een tuinslang maar hadden ook wel snel door dat dat niet ging werken. De volgende oplossing is gewoon ergens gaan zitten en kijken naar een boom die van binnen weggloeid. De wind hielp hier ook niet echt bij. Dus zijn we maar verplaatst naar een ander hotel waar we met 3 jongens op 1 mattras op de grond hebben geslapen. Toen ik eindelijk lag begonnen ze met bidden(in het hotel) en aangezien het een ander gebed is dan in Yogyakarta kon ik er helaas niet doorheen slapen.
De volgende dag begonnen we vroeg met ontbijt, wat natuurlijk rijst was(net als het middageten en het avondeten elke dag). Toen gingen we op kleine vissersbootjes naar een plek waar we in een bassin konden zwemmen. We werden even gezelschap gehouden door een paar haaien, en een klein gemeen visje. De haaien deden gelukkig niks, maar het kleine visje beet wel. Dat zorgde wel voor het nodige schrikeffect, en de indonesiers maar aan de kant zitten lachen. Vervolgens zijn we wezen snorkelen in het open water met 1000 visjes en wat koraal gekeken. Onze lunch was op een klein onbewoond eilandje waar we lekker in het water konden zitten en genieten van het uitzicht. Daarna was het weer snorkelen en hebben de zonsondergang gekeken op een strand op een ander eiland. Dit keer hadden we 's avonds iets beter voorbereid en konden we naar een karoake bar en daarna op een gras veld een beetje gezellig wat drinken. Inmiddels sliepen we weer in ons oude hotel waar ze een douchkop hadden neergelegd voor ons, zodat we ons even konden opfrissen.
De volgende dag gingen we ergens anders snorkelen en vervolgens naar het eiland waar we zouden slapen. Dit was een heel mooi klein eilandje waar alleen 4 bungalows stonden waarvan 2 in het water op pilaren stonden. Hier hebben we 's avonds een leuk feestje gemaakt met een kampvuur en volop genoten van het witte strand en het prachtig heldere water. De laatste dag was het spullen pakken en na een hele zware bootreis met veel te hoge golven kwamen we weer veilig op Java aan. De busreis terug duurde nu iets langer aangezien er veel vrachtwagens waren die alleen met 5 km/uur de bergen opkwamen. Maar konden we lekker wat bijslapen:)

• 29 September 2013 - 09:55

Tim En Lisanne:

Geweldig verhaal leuk om te lezen geniet ervan he

• 29 September 2013 - 09:56

Hendrika:

Lieverd, wat een bijzondere tijd maak je mee:)
    Fijn om te lezen dat je je zo vermaakt .

Enne, voor mij als moeder yeah er is al een
    maand om hi hi

Geniet ze schat hvj xxx

• 29 September 2013 - 12:22

Martje:

Hallo Martijn,

Fijn om iets te lezen hoe het daar gaat!!! Je vermaakt je prima zo te lezen. Knap dat je al een gesprekje kan voeren. Geniet en laat ons maar weer een keer mee genieten, erg leuk!!

• 29 September 2013 - 21:04

Jolanda:

Hoi,

Leuk verslag heb je weer geschreven!! Prachtige foto's ook!! Alweer een maand om...time flies! Geniet maar lekker verder.

• 01 Oktober 2013 - 10:01

Jeroen:

Hey junior, weer een leuk verhaal. Mooie ervaring en lekker genieten! Gr.senior

• 01 Oktober 2013 - 12:57

Fedde En Aafke:

Hoi Martijn...zit ademloos je verhalen te lezen door drukte hier lag ik een beetje achter...maar heerlijk om te lezen en wat een andere cultuur.
    Wat geweldig lijkt het me om het allemaal mee te mogen maken....
    Ga nu je foto's nog even bekijken.
    Genietse en succes op je nieuwe woonplekkie!!

• 12 Oktober 2013 - 13:53

Oma En Opa Gaasbeek:

Martijn, wat beleef je veel en pas goed op jezelf. We waarderen al je verhalen erg en horen dan over landen en volkeren waar we zelf nooit komen. Geniet van deze tijd.